Roeping tot priester, diaken of pastoraal werker/werkster?

13 augustus 2024

Roeping tot geloof in Christus

Roeping begint allereerst bij geloof. Ieder mens wordt tot geloof in Christus geroepen. Deze roeping ligt aan de basis van elke andere roeping. Als je deze algemene roeping ervaart, als je merkt dat God op de één of andere manier 'aan je trekt', blijf er dan niet mee rondlopen en neem contact op met het pastoraal team. Wij kunnen je helpen om je weg naar en in de Kerk van Christus te vinden. E-mail: secretariaat@katholiekdrechtsteden.nl

Roeping tot priester of diaken

Een specifieke roeping is de roeping tot priester of diaken. Deze roeping vraagt om goede begeleiding en verdieping. Want als je kiest voor een leven als priester of diaken, dan is dat een keuze voor de rest van je leven. Bovendien leven priesters celibatair (zonder relatie met een partner). Er zijn ook diakens die celibatair leven, maar het diaconaat staat in principe open voor gehuwde mannen (je moet dus al getrouwd zijn voordat je diaken wordt). Priesterschap en diaconaat staat alleen open voor mannen.

Pastoraal werker/werkster

Pastoraal werker of werkster is een beroep dat je uitoefent in de parochie of de categoriale zielzorg (in een gevangenis, bij defensie of in een verzorgings- of ziekenhuis). Je wordt niet gewijd, in tegenstelling tot priester of diaken, maar je ontvangt wel een zending van de bisschop. In de parochie richten pastoraal werkers en werksters zich hoofdzakelijk op catechese en pastorale zorg. Dit beroep staat open voor mannen en vrouwen.

Kom & Zie-jaar

Ben je man en ben je tussen de 18 en 45 jaar? Heb je het gevoel dat God je roept tot het dienstwerk van priester of diaken? Dan nodigen we je uit contact met ons op te nemen. Een gesprek met een lid van het pastoraal team kan je verder helpen.

Het bisdom Rotterdam organiseert elk jaar een Kom & Zie-jaar. Dit is een oriëntatiejaar, waarin je wordt geholpen om je priester- of diakenroeping te onderzoeken. Dat wordt gedaan aan de hand van drie peilers: ontmoeting, gebed en gesprek. Pastoor en geestelijk leidsman Jeroen Smith legt in onderstaand filmpje uit wat dit inhoudt en hoe je je hiervoor kunt aanmelden.

Informatie en contact

• E-mail van rector Walter Broeders van de priester- en diakenopleiding Vronesteyn: w.broeders@bisdomrotterdam.nl
  • Digitale folder met alle informatie over het Kom & Zie-jaar 2024: klik hier
  • Interview met een deelnemer aan het Kom & Zie-jaar 2023: klik hier
  • Aanmeldingsformulier voor het Kom & Zie-jaar 2024: klik hier

Steun Vronesteyn

Vronesteyn te Voorburg is het centrum voor de opleiding tot priester en diaken in het bisdom Rotterdam. Op Vronesteyn is steeds grote aandacht voor de vorming van nieuwe priesters en diakens. De vorming als mens (de persoonsvorming) is het fundament en daarnaast ontvangen kandidaten geestelijke, intellectuele en pastorale vorming. Dit alles met het oog op hun dienstwerk als priester en diaken in de parochies van het bisdom.

Uw gift is zeer welkom op rekeningnummer NL29 INGB 0000 3656 73 ten name van Centrum Vronesteyn. Veel dank voor uw bijdrage!

Pastoraal team

Interview met Arno Aardoom (video)
7 november 2023
Kom en Zie: Jaar van onderscheiding
20 september 2023
Priester of diaken worden? Het begint met roeping.
20 februari 2023
Laten we het aantal seminaristen verdubbelen!
11 november 2022