Vredesweek 14 t/m 21 september

12 september 2024

Van 14 tot en met 21 september is het weer Nationale Vredesweek. Alles staat in het teken van ontmoeting en verbinding. In het Drechtstedengebied concentreren zich de activiteiten in Dordrecht. Alle activiteiten zijn gratis en toegankelijk voor iedereen.

• Maandag 16 september: Dialoogtafels en maaltijd
    • Aan verschillende tafels kun je met elkaar eten en in gesprek gaan over vrede. Het zou fijn zijn als mensen vanuit verschillende landen en uit verschillende religies aanschuiven. Bij binnenkomst wordt aangegeven aan welke tafel je kan deelnemen. Iedere tafel heeft een voorzitter, met een aantal vragen. Ieder aan tafel krijgt gelegenheid om op de vragen in te gaan vanuit haar/zijn beleving.
    • Aanvang 17.30 uur
    • Buurthuis De Eendracht, Mercellus Schamperstraat 1

• Dinsdag 17 september: Workshop geweldloos communiceren
    • De methode geweldloos communiceren is ontwikkeld door Marshall Rosenberg uit Amerika. We bieden bij de workshop vier stappen aan in de communicatie: Waarnemen van een conflictsituatie, uitwisselen van de beleving van die situatie, verkennen van de belangen en behoeftes die er leven en het doen van een verzoek ter verbetering. We proberen gedachten en verwijten achter ons te laten, omdat die de verbinding verstoren. Doel: Kennismaken met verbindend communiceren en hulpmiddelen zien voor het toepassen daarvan.
    • Wilhelminakerk, Blekersdijk 41

• Woensdag 18 september: Inspiratieavond 'Deep Democracy'
    • Wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen. Na twee vernietigende wereldoorlogen in de eerste helft van de 20ste eeuw werd er eind jaren 40 serieus werk gemaakt van duurzame vrede. Hele nieuwe concepten werden uitgerold op een ongekende schaal. Onder andere de Verenigde Naties en een Veiligheidsraad werden opgericht. De Universele Rechten van de Mens werden opgesteld. In West-Europa werd steeds beter samengewerkt, wat uiteindelijk leidde tot de Europese Unie. Het was een vredesproces dat grotendeels samen ging met steeds meer democratie. Was die democratie de sleutel tot het succes? Nu, na bijna 80 jaar vrede in West-Europa, klopt de oorlog weer aan de poort. Zou nog diepere democratie misschien een middel kunnen zijn voor duurzame vrede? Spreker is David Klein. Aan de TU Delft doceert hij vakken als Envisioning the Future, Understanding Values, Designing System Interventions, Advanced Concept Design en Design for Sustainability. Tegenwoordig houdt hij zich vooral bezig met burgerberaden, Deep Democracy en vernieuwende vormen van vreedzaam activisme.
    • Remonstrantse kerk, Cornelis de Wittstraat 28

• Donderdag 19 september: Community Peacemaker Teams
    • Wat zou er gebeuren als christenen zich met dezelfde discipline en zelfopoffering geweldloos zouden inzetten voor vrede als legers zich inzetten voor oorlog? Community Peacemaker Teams zetten zich in conflictgebieden op uitnodiging van lokale vredesorganisaties in om tot vermindering van geweld en onderdrukking te komen. De teams maken als waarnemer en begeleider hun ervaringen met teksten, foto’s en lezingen openbaar. Dit leidt tot afzwakking van het geweld en onderdrukking. Sinds 2016 heeft Han Cuperus deelgenomen aan verschillende delegatiereizen naar Palestina-Israël, Iraaks-Koerdistan en Lesbos. In Jeruzalem, Hebron en het noorden van de Negev is hij getuige geweest van de spanningen door de muur, de wegblokkades en het uitbreiden van Israëlische nederzettingen.
    • Baptistenkerk, Vrieseweg 64

• Vrijdag 20 september: Muziekavond en open podium
    • Deze avond heeft een open karakter. Wat wil jij rond het thema vrede aan anderen doorgeven? De vorm waarin je het giet is aan jou: muziek, zang, spoken word, een korte sketch, een gedicht of op welke creatieve manier dan ook.
    • Wilhelminakerk, Blekersdijk 41

• Zaterdag 21 september: Walk of Peace in de binnenstad van Dordrecht
    • Op verschillende locaties wordt een gevarieerd programma aangeboden
    • Aanvang 14.00 uur
    • Start: Remonstrantse Kerk, Cornelis de Wittstraat 28
    • Looproute: Remonstrantse Kerk - Wilhelminakerk - Mevlana Moskee aan de Vest -Kerk Leger Des Heils Kasperspad - Afsluitend Picknick in Merwesteinpark om ca. 17.00 uur.
Vacatures penningmeester en administrateur parochiebestuur
16 september 2024
24 september bijeenkomst Met Hart & Ziel