Cursus over de Sociale Leer van de Kerk

7 september 2024

Naast het loven, aanbidden en communiceren met de Heer hebben we als christenen de verantwoordelijkheid voor de medemensen en de samenleving. Dit najaar bestaat de mogelijkheid om een inhoudelijke bezinning op de sociale opgave van de Kerk te hebben.

Op vier zaterdagochtenden besteden we aandacht aan de Sociale Leer van de Kerk, zoals die vanaf het einde van de 19e eeuw tot op vandaag voortdurend in ontwikkeling is. Het woordje 'leer' zet je wellicht op het verkeerde been, alsof het een doctrine betreft. Zo is het niet bedoeld. De sociale leer is een systematische doordenking van sociaal-maatschappelijke vraagstukken in het licht van het evangelie.

We leven in een complexe wereld, waarin we als christenen moeten nadenken wat naastenliefde betekent en hoe we die naastenliefde in deze moderne wereld handen en voeten geven. Het gaat hierbij om de vraag: Heeft mijn en ons geloof in Jezus Christus consequenties voor mijn en ons sociaal-maatschappelijk handelen als individuele gelovigen individueel en als gelovige gemeenschap? En zo ja, welke consequenties zijn dat?

Data, tijd, plaats

• Zaterdagen 12 en 19 oktober en 9 en 30 november
  • Tijd: van 10.30 uur tot 12.30 uur
  • Locatie: Pax Christi-kerk, Mathenesserdijk 23 te Rotterdam (op een steenworp van metrostation Marconiplein)

Programma

De bijeenkomsten zijn een eerste kennismaking met en een inleiding op de Sociale Leer van de Kerk. Tijdens de vier bijeenkomsten komen de belangrijkste uitgangspunten en grondbeginselen van de sociale leer aan bod en hoe deze in de praktijk van de Kerk en katholieke maatschappelijke organisaties gestalte krijgen. Dit wordt gespiegeld aan de eigen sociaal-maatschappelijke inzichten, ervaringen en/of gelovige inzet van de cursisten.

Informatie

Hein Steneker begeleidt als docent de bijeenkomsten. In het dagelijks leven is hij pastoraal werker in Rotterdam-Delfshaven en medewerker kerkopbouw van het bisdom Rotterdam. Voor vragen over deze cursus is hij te bereiken via h.steneker@bisdomrotterdam.nl

Algemene informatie over de Sociale Leer van de Kerk vindt u via deze link. KLIK HIER.

U en jij kunt zich aanmelden via deze link. KLIK HIER.

Vacatures penningmeester en administrateur parochiebestuur
18 september 2024
Vredesweek 14 t/m 21 september